Olej napędowy a benzyna - które paliwo wybrać do samochodu?

Olej napędowy a benzyna - które paliwo wybrać do samochodu?
Autor Weronika Lis
Weronika Lis19.09.2023 | 9 min.

Decydując się na zakup samochodu, jedną z ważniejszych kwestii jest wybór odpowiedniego rodzaju paliwa. Wśród najpopularniejszych opcji są benzyna oraz olej napędowy. Każde z tych paliw ma swoje wady i zalety, które warto wziąć pod uwagę. W niniejszym artykule przyjrzymy się różnicom pomiędzy olejem napędowym a benzyną, aby pomóc w podjęciu świadomej decyzji przy wyborze samochodu.

Różnice między olejem napędowym a benzyną

Skład chemiczny paliw

Olej napędowy i benzyna różnią się od siebie składem chemicznym. Olej napędowy składa się głównie z węglowodorów oraz dodatków poprawiających właściwości paliwa. Głównymi składnikami są tutaj alkeny oraz węglowodory aromatyczne. Benzyna oprócz węglowodorów zawiera również związki tlenowe, takie jak alkohole czy etery. Dzięki nim charakteryzuje się wyższą liczbą oktanową. Skład chemiczny ma kluczowy wpływ na właściwości i parametry obu paliw.

Liczba cetanowa i oktanowa

Liczba cetanowa określa jakość oleju napędowego, a liczba oktanowa benzyny. Im wyższa liczba cetanowa oleju napędowego, tym lepsza jego jakość - silnik pracuje ciszej i równomierniej. Natomiast wyższa liczba oktanowa benzyny oznacza większą odporność na spalanie stukowe. Olej napędowy ma zwykle liczbę cetanową od 45 do 60, a benzyna liczbę oktanową od 95 do 98.

Lepkość i gęstość paliw

Kolejną różnicą jest lepkość, czyli stopień gęstości płynów. Olej napędowy cechuje się znacznie większą lepkością niż benzyna. Powoduje to lepsze smarowanie elementów układu paliwowego, ale też trudności z rozruchem silnika w niskich temperaturach. Olej napędowy ma również większą gęstość niż benzyna, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa.

Wady i zalety oleju napędowego

Niższa cena oleju napędowego

Podstawową zaletą oleju napędowego jest jego cena, która jest zwykle niższa od cen benzyn. Wynika to głównie z niższych podatków nałożonych na olej napędowy. Różnica w kosztach paliwa przekłada się na realne oszczędności dla kierowców. Aktualnie średnia różnica w cenie za litr pomiędzy olejem napędowym a benzyną 95 wynosi około 1-1,5 zł.

Wyższa wydajność silników diesla

Silniki wysokoprężne mają zwykle o 10-20% wyższą wydajność od silników benzynowych. Oznacza to mniejsze zużycie oleju napędowego na każdy przejechany kilometr. Przekłada się to na realne oszczędności dla kierowców. Silniki diesla są także trwalsze od jednostek benzynowych.

Większa emisja spalin z oleju napędowego

Wadą oleju napędowego jest emisja szkodliwych substancji w spalinach, zwłaszcza tlenków azotu oraz cząstek stałych. Nowoczesne filtry częściowo redukują te zanieczyszczenia, jednak nadal poziom emisji jest wyższy niż w przypadku benzyny. Olej napędowy jest także mniej przyjazny dla środowiska.

Wady i zalety benzyny

Wyższa cena benzyny

Główną wadą benzyny jest jej cena, która zwykle jest wyższa od cen oleju napędowego. Wynika to przede wszystkim z wyższego opodatkowania tego paliwa. Aktualnie różnica w średniej cenie za litr benzyny 95 i oleju napędowego wynosi około 1-1,5 zł.

Mniejsza wydajność silników benzynowych

Silniki benzynowe zużywają więcej paliwa na każdy przejechany kilometr niż jednostki diesla. Różnica w zużyciu wynosi zwykle 10-20% na niekorzyść benzyny. Generuje to wyższe koszty eksploatacji samochodu.

Mniejsza emisja spalin z benzyny

Benzyna charakteryzuje się mniejszą emisją szkodliwych substancji w spalinach, takich jak tlenki azotu czy cząstki stałe. Jest to paliwo bardziej przyjazne dla środowiska, zwłaszcza w nowoczesnych silnikach z filtrem cząstek stałych. Benzyna jest polecana dla alergików.

Koszty eksploatacji obu paliw

Zużycie paliwa i koszt przejechanych kilometrów

Wyższa cena benzyny oraz mniejsza wydajność silników benzynowych przekłada się na wyższy koszt przejechania każdego kilometra samochodem zasilanym tym paliwem. Różnica w zużyciu paliwa sięga nawet 20%, co przy wyższej cenie benzyny generuje znaczne koszty w skali roku.

Koszty serwisowe silników

Silniki diesla są zwykle trwalsze i wymagają rzadszych i tańszych obsług okresowych. Z drugiej strony naprawy silników wysokoprężnych bywają droższe ze względu na większe skomplikowanie konstrukcji. Silniki benzynowe częściej wymagają wymiany rozrządu.

Podatki i opłaty za paliwa

Państwo nakłada wyższe podatki na benzynę niż na olej napędowy. W 2023 roku stawka VAT na olej napędowy wynosi 8%, a na benzynę 23%. Dodatkowo olej napędowy objęty jest niższą stawką opłaty paliwowej. Generuje to realne oszczędności dla kierowców.

Dopasowanie paliwa do typu silnika

Silniki benzynowe a olej napędowy

Zasilanie silnika benzynowego olejem napędowym jest niewskazane i grozi poważnymi uszkodzeniami jednostki napędowej. Konstrukcja silników benzynowych nie jest dostosowana do spalania oleju napędowego. Może dochodzić do spadku mocy i stuków.

Silniki wysokoprężne a benzyna

Silniki diesla nie powinny być zasilane benzyną, ponieważ ich konstrukcja jest przystosowana do oleju napędowego. Benzyna ze względu na niewielką lepkość powoduje nadmierne zużycie elementów silnika. Grozi to poważnymi uszkodzeniami.

Konwersja silnika na inny rodzaj paliwa

Istnieje możliwość konwersji silnika na inny rodzaj paliwa, jednak wiąże się to ze znacznymi kosztami i skomplikowanym procesem. Wymaga m.in. wymiany wtryskiwaczy, pompy wtryskowej, rozrządu oraz kompleksowej modyfikacji układu zasilania.

Różnice między olejem napędowym a benzyną

Skład chemiczny paliw

Olej napędowy i benzyna różnią się od siebie składem chemicznym. Olej napędowy składa się głównie z węglowodorów oraz dodatków poprawiających właściwości paliwa. Głównymi składnikami są tutaj alkeny oraz węglowodory aromatyczne. Benzyna oprócz węglowodorów zawiera również związki tlenowe, takie jak alkohole czy etery. Dzięki nim charakteryzuje się wyższą liczbą oktanową. Skład chemiczny ma kluczowy wpływ na właściwości i parametry obu paliw.

Liczba cetanowa i oktanowa

Liczba cetanowa określa jakość oleju napędowego, a liczba oktanowa benzyny. Im wyższa liczba cetanowa oleju napędowego, tym lepsza jego jakość - silnik pracuje ciszej i równomierniej. Natomiast wyższa liczba oktanowa benzyny oznacza większą odporność na spalanie stukowe. Olej napędowy ma zwykle liczbę cetanową od 45 do 60, a benzyna liczbę oktanową od 95 do 98.

Lepkość i gęstość paliw

Kolejną różnicą jest lepkość, czyli stopień gęstości płynów. Olej napędowy cechuje się znacznie większą lepkością niż benzyna. Powoduje to lepsze smarowanie elementów układu paliwowego, ale też trudności z rozruchem silnika w niskich temperaturach. Olej napędowy ma również większą gęstość niż benzyna, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa.

Wady i zalety oleju napędowego

Niższa cena oleju napędowego

Podstawową zaletą oleju napędowego jest jego cena, która jest zwykle niższa od cen benzyn. Wynika to głównie z niższych podatków nałożonych na olej napędowy. Różnica w kosztach paliwa przekłada się na realne oszczędności dla kierowców. Aktualnie średnia różnica w cenie za litr pomiędzy olejem napędowym a benzyną 95 wynosi około 1-1,5 zł.

Wyższa wydajność silników diesla

Silniki wysokoprężne mają zwykle o 10-20% wyższą wydajność od silników benzynowych. Oznacza to mniejsze zużycie oleju napędowego na każdy przejechany kilometr. Przekłada się to na realne oszczędności dla kierowców. Silniki diesla są także trwalsze od jednostek benzynowych.

Większa emisja spalin z oleju napędowego

Wadą oleju napędowego jest emisja szkodliwych substancji w spalinach, zwłaszcza tlenków azotu oraz cząstek stałych. Nowoczesne filtry częściowo redukują te zanieczyszczenia, jednak nadal poziom emisji jest wyższy niż w przypadku benzyny. Olej napędowy jest także mniej przyjazny dla środowiska.

Wady i zalety benzyny

Wyższa cena benzyny

Główną wadą benzyny jest jej cena, która zwykle jest wyższa od cen oleju napędowego. Wynika to przede wszystkim z wyższego opodatkowania tego paliwa. Aktualnie różnica w średniej cenie za litr benzyny 95 i oleju napędowego wynosi około 1-1,5 zł.

Mniejsza wydajność silników Podsumowanie

Podsumowanie

Wybór pomiędzy olejem napędowym a benzyną jako paliwem do samochodu nie jest prosty i zależy od wielu czynników. Olej napędowy oferuje niższe koszty eksploatacji dzięki niższej cenie i wyższej wydajności silników. Jednak charakteryzuje się też większą emisją spalin. Benzyna z kolei jest paliwem bardziej ekologicznym, ale droższym. Ostateczna decyzja powinna być poprzedzona analizą potrzeb i możliwości finansowych.

Najczęściej zadawane pytania

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, wybór zależy od wielu czynników, m.in. typu silnika, sposobu użytkowania auta oraz możliwości finansowych. Olej napędowy zapewnia niższe koszty eksploatacji, benzyna jest bardziej ekologiczna.

Olej napędowy charakteryzuje się średnio o 10-20% niższym spalaniem od benzyny, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa na każdy przejechany kilometr.

Ze względu na niższe opodatkowanie olej napędowy jest zwykle tańszy od benzyny. Aktualnie różnica w cenie wynosi ok. 1-1,5 zł na litrze.

Nie, zasilanie silnika benzynowego olejem napędowym jest niewskazane i grozi poważnymi uszkodzeniami jednostki napędowej.

Olej napędowy emituje więcej szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu i cząstki stałe. Benzyna jest paliwem bardziej ekologicznym.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Jak założyć własną firmę budowlaną? Przewodnik od A do Z
  2. Koszty budowy domu: cena za m² i różnica między wykończonym a nie wykończonym.
  3. Wymiana rozrządu - kiedy wymienić i ile to kosztuje?
  4. Samochód używany - na co zwrócić uwagę przy zakupie?
  5. Google Analytics - jakie wskaźniki analizować? Porady.
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Weronika Lis
Weronika Lis

Jestem pasjonatką budownictwa i architektury. Moje artykuły to prawdziwa innowacja w świecie konstrukcji. Wciągam Cię w kręgi fascynujących projektów domów i inwestycji. Zagłębiam się w nowoczesne technologie i materiały, dzieląc się wiedzą, która pomaga budować z myślą o przyszłości. To nie tylko praca, to moje życie!

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły

0