Jak mierzyć i analizować sprzedaż w e-commerce?

Jak mierzyć i analizować sprzedaż w e-commerce?
Autor Karolina Błaszczyk
Karolina Błaszczyk02.11.2023 | 4 min.

Skuteczne zarządzanie sprzedażą w e-commerce wymaga regularnego monitorowania kluczowych wskaźników i analizy trendów sprzedażowych. Pozwala to na bieżąco śledzić wyniki, identyfikować najlepiej sprzedające się produkty i kategorie oraz wporowadzać usprawnienia w celu zwiększenia sprzedaży i konwersji.

Kluczowe wskaźniki sprzedaży w e-commerce

Liczba zamówień i ich wartość

Podstawowymi miernikami sprzedaży w sklepie internetowym są liczba złożonych zamówień oraz ich łączna wartość. Pozwalają one określić skalę działalności e-commerce i porównać ją w czasie - np. miesiąc do miesiąca lub rok do roku. Ważne jest monitorowanie zarówno liczby, jak i wartości zamówień, ponieważ wzrost jednego z tych wskaźników przy spadku drugiego może sugerować problemy, np. dużą liczbę zamówień na tanie produkty.

Średnia wartość zamówienia

Obliczając średnią wartość pojedynczego zamówienia (łączna wartość zamówień podzielona przez ich ilość) można zidentyfikować wzrost lub spadek udziału dużych bądź małych zakupów i dostosować strategię sprzedaży. Rosnąca średnia wartość zamówienia to sygnał, że klienci chętniej kupują więcej produktów lub wybierają droższe opcje.

Współczynnik konwersji

Współczynnik konwersji (stosunek liczby zamówień do liczby wejść na stronę) pokazuje, jaki odsetek odwiedzających sklep finalizuje zakup. Monitorowanie konwersji pozwala ocenić skuteczność działań sprzedażowych i zoptymalizować proces zakupowy tak, aby zwiększyć odsetek kupujących.

Źródła danych do analizy sprzedaży

System sprzedażowy e-sklepu

Podstawowym źródłem danych o sprzedaży jest system zarządzania sprzedażą w e-sklepie, który gromadzi szczegółowe informacje o zamówieniach, historii zakupów klientów, zwrotach itp. Większość platform e-commerce (np. Shopify, Magento, PrestaShop) posiada rozbudowane narzędzia analityczne do raportowania.

Narzędzia analityczne

Dodatkowe narzędzia analityczne, takie jak Google Analytics czy Google Data Studio, umożliwiają bardziej pogłębione analizy źródeł ruchu, zachowań użytkowników na stronie, sprzedaży w podziale na urządzenia i przeglądarki itp. Pozwalają na identyfikację wąskich gardeł w lejku sprzedażowym.

Badania ankietowe klientów

Cennym uzupełnieniem twardych danych liczbowych mogą być badania satysfakcji i preferencji klientów za pomocą ankiet pozakupowych. Pozwalają one lepiej zrozumieć motywacje i oczekiwania kupujących co do oferty, obsługi, metod płatności itp.

Czytaj więcej: Jak promować sklep internetowy w social media?

Monitoring sprzedaży w czasie rzeczywistym

Liczba wejść i odsłon stron

Monitoring ruchu na stronie sklepu w czasie rzeczywistym pozwala reagować na nagłe wahania liczby wejść i odsłon podstron. Spadek może sygnalizować problemy techniczne, a wzrost - efekt akcji marketingowej.

Liczba dodanych produktów do koszyka

Śledzenie ilości dodawanych produktów do koszyka pokazuje zainteresowanie ofertą już na etapie wyboru. Spadek może sugerować problemy z dostępnością produktu, a wzrost - skuteczność promocji.

Wskaźnik porzuceń koszyka

Kluczowa metryka śledząca relację dodanych produktów vs złożone zamówienia. Rosnące porzucenia koszyka sygnalizują problemy z finalizacją zakupu - konieczna optymalizacja.

Analiza trendów sprzedażowych

Porównanie okresów sprzedaży

Porównywanie sprzedaży w ujęciu tygodniowym, miesięcznym i rocznym pozwala zidentyfikować sezonowość oraz ogólne trendy wzrostu bądź spadku sprzedaży w sklepie internetowym.

Sezonowość sprzedaży

Analizując historyczne dane sprzedaży można zidentyfikować miesiące lub okresy ze zwiększonym popytem na wybrane kategorie produktów. Pozwala to lepiej prognozować sprzedaż i przygotować ofertę.

Sprzedaż według kategorii produktów

Groupując sprzedaż w podziale na kategorie lub poszczególne produkty można zidentyfikować bestsellery i produkty słabiej sprzedające się. Umożliwia to optymalizację asortymentu i strategii cenowej.

Optymalizacja procesu sprzedaży

Usprawnienie ścieżki zakupowej

Na podstawie analiz można wprowadzić usprawnienia w procesie zakupowym - uprościć nawigację, opcje dostawy i płatności, aby zwiększyć konwersję.

Zmiany w asortymencie i cenach

Rotacja asortymentu w oparciu o analizę sprzedaży - więcej bestsellerów, promocje na wolno rotujące produkty. Weryfikacja polityki cenowej z uwzględnieniem elastyczności popytu.

Działania promocyjne i marketingowe

Analiza źródeł ruchu i sprzedaży pomaga zidentyfikować najbardziej efektywne kanały marketingowe i dostosować strategię promocji sklepu i produktów.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Jak założyć własną firmę budowlaną? Przewodnik od A do Z
  2. Tuning samochodu - porady prawne, koszty, efekty
  3. Samochód używany - na co zwrócić uwagę przy zakupie?
  4. Automatyzacja marketingu - narzędzia i strategie.
  5. Panele fotowoltaiczne dla domu - jak dobrać optymalną moc?
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Karolina Błaszczyk
Karolina Błaszczyk

Jestem osobą o szerokich zainteresowaniach. Lubię pisać na różne tematy na swoim blogu. Poruszam zagadnienia związane z budownictwem, sportem, fotowoltaiką czy motoryzacją. Staram się dzielić przydatnymi informacjami.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły