Adblue – czy w 2022 będzie nadal powszechnie używany?

Od dłuższego czasu, wszystkie samochody, które będą sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą spełniać normę Euro 6. Zakłada ona obniżenie emisji tlenków azotu a także cząstek stałych przez silniki. Obecne przepisy w szczególności dotkną silniki diesla. Producenci pojazdów osobowych zostali zmuszeni do ulepszenia układów oczyszczania spalin. Niektóre modele musiały zostać wyposażone w katalizator SCR z dodatkiem środka redukcyjnego Adblue. Środek Adblue jest niezwykle ważny szczególnie dla bezawaryjnego funkcjonowania najnowocześniejszych silników diesla. Zazwyczaj Adblue uzupełniany sporadycznie, ale jego brak w przypadku niektórych pojazdów może całkowicie uniemożliwić jazdę. Jeśli zabraknie tego płynu, silnik zostanie przełączony w tryb awaryjny i nie da się go uruchomić. Niestety, obecnie są duże kłopoty z dostępnością tego środka, a ponadto jego cena bardzo wzrosła.

Czym jest Adblue?

Roztwór Adblue przeznaczony jest do ograniczania emisji tlenków azotu zwłaszcza w silnikach wysokoprężnych. Stosowany jest w samochodach z silnikiem diesla wyposażonych w katalizator SCR, który oczyszcza spaliny. Dzięki temu silniki spełniają rygorystyczną normę Euro 6. Jaki jest skład Adblue? Jest to roztwór wody destylowanej (67,5 %) i mocznika (32,5 %). Warto pamiętać, że płyn Adblue w samochodach ciężarowych stosowany jest już od pewnego czasu, a w przypadku samochodów osobowych wykorzystuje się go od kiedy w życie weszła norma emisji spalin Euro 6. Prognozuje się, że w przyszłości udział pojazdów wyposażonych w zbiornik na adblue – https://tango-oil.pl/kategoria/zbiorniki-na-adblue/ mocno wzrośnie ze względu na zaostrzanie norm emisji. Warto pamiętać, że Adblue nie jest dodatkiem do paliwa, ale roztworem, który łączy się ze spalinami. Pojazdy posiadają osobny zbiornik na Adblue z wlewem najczęściej znajdującym się tuz przy wlewie paliwa (w niektórych samochodach jest on pod klapą bagażnika lub pod maską).

Dlaczego w ostatnim czasie notuje znaczny wzrost cen płynu Adblue?

Warto mieć na uwadze, że skład płynu Adblue jest zawsze taki sam bez względu na markę. Najtańsze rozwiązanie to zatankowanie tego płynu z dystrybutora na stacji paliw. Niestety, dotyczy to głównie samochodów ciężarowych. Dla samochodów osobowych dedykowane są płyny pakowane w kilkulitrowych baniakach. Ostatnimi czasy ze względu na drożejący gaz, ceny Adblue również znacząco wzrosły. Dlaczego tak jest? Do wytworzenia tego roztworu wykorzystuje się wodę destylowaną, a także składnik jakim jest amoniak, który uzyskuje się z gazu ziemnego. Koszt tego płynu wzrósł aż o 100 %. Wzrost cen odczują zwłaszcza kierowcy ciężarówek jeżdżących wiele kilometrów, gdyż zużywa ona każdego miesiąca około 350 – 400 litrów. Można powiedzieć, że samochód osobowy wykorzystuje około 1,5 litra środka na 1000 kilometrów,  co w przypadku ceny 3,49 zł/l nie jest wygórowanym wydatkiem. Pomimo tego kierowcy samochodów osobowych robią zapasy Adblue ponieważ obawiają się problemów z dostępnością. Należy pamiętać, że silniki wysokoprężne wykorzystujące ten środek nie mogą bez niego być wcale włączone.

Problemy z kupnem płynu Adblue

Następstwem znaczących wzrostów cen gazu jest także kłopot z kupnem Adblue. Co więcej niektórzy europejscy producenci ograniczyło produkcję amoniaku. Jest to naprawdę duży kłopot zwłaszcza dla firm transportowych, które potrzebują dużych ilości Adblue do swoich pojazdów. Poza tym, że ceny bardzo wzrosły, to płyn dostępny jest jedynie na niektórych stacjach paliwowych, a zapotrzebowanie na niego jest bardzo duże. Część samochodów transportowych w Niemczech stanęła przez niedobory Adblue. Mimo wszystko najważniejszy wytwórca Adblue w Polsce gwarantuje, że nie planuje zmniejszać produkcji, ale ceny środka nadal mogą bardzo wzrastać. Żeby nie wystąpiły kłopoty z dostępnością w kraju ograniczył on eksport tego środka o 20 %.

Na ile starcza środek Adblue? 

Adblue jest środkiem wykorzystywanym w pojazdach ciężarowych, a także w silnikach wysokoprężnych nowej generacji. Jego najistotniejszym celem jest ochrona środowiska. Przez wzgląd na rosnące ceny i kłopoty z dostępnością, należy wspomnieć na jak długo starcza ten środek. Mimo wszystko płyn ten nie trzeba dolewać równie często jak oleju napędowego. Na pewno jego wykorzystanie zależy od rodzaju silnika i sposobu jazdy. Przewiduje się, że, że 1 – 1,5 litra wystarczy na pokonanie 1000 km samochodem osobowym. Zbiornik na Adblue w takich pojazdach jest w stanie zmieścić kilkanaście litrów środka. Fachowcy proponują, aby co 10 000 km wlać 10 litrów tego płynu. Jak widać nie jest to zbytnio kłopotliwy wynalazek, mimo to ma znaczący wpływ na ochronę środowiska, i oszczędności przy zużywaniu oleju napędowego.